Gezonde chocolade mousse

Chocolade mousseEen paar weken geleden ben ik naar een smoothie workshop geweest van Suzanne Poot. Suzanne is natuurlijke voeding en lifestyle adviseur en ze is ook de auteur van het boek “Rauw, naakt en gezond”. Ik volg haar al een tijdje en toen ik zag dat ze een smoothie workshop bij mij in de buurt gaf heb ik me samen met een vriendin aangemeld.

Zoals je misschien al ergens hebt gelezen maak ik al bijna dagelijks smoothies en heb ik dus al wel wat ervaring met het maken van smoothies. Heel eerlijk gezegd had ik dan ook niet gedacht dat ik heel veel nieuwe dingen zou leren tijdens deze workshop. Maar toch heb ik weer veel nieuwe ideeën en recepten opgedaan. Wat ik bijvoorbeeld nog niet wist, is dat je beter geen zuur en zoet fruit door elkaar kan doen in een smoothie. Iets wat ik dus vaak deed…Onderstaande informatie heeft Suzanne me na afloop van de workshop gemaild, ik hoop dat je hier ook iets aan hebt;

Fruit kun je in drie groepen onderverdelen
Groep 1 – Zuur fruit  (Citroenen, Sinaasappels, Grapefruit, Ananas, Aardbeien en Granaatappels)

Groep 2 – Licht zuur fruit (Appels, Peren, Druiven, Perziken, Kersen, Abrikozen, Bessen, Kiwi en Mango)
Groep 3 – Zoet fruit (Bananen, Kakifruit en gedroogd fruit zoals Vijgen, Dadels en Rozijnen)

Verteringssnelheid per groep
Groep 1 = 1 tot 1 1/2 uur

Groep 2 = 1 1/2 tot 2 uur
Groep 3 = 4 uur (indien rijp)

Wat is hier belangrijk aan?
Als je bijvoorbeeld aardbeien eet dan heb je dus ongeveer anderhalf uur nodig om dit te verteren, maar voor een banaan geldt maar liefst vier uur. Indien je deze samen (of met nog meer fruit) eet, wordt het door de zoete en zure eigenschappen en de verschillende verteringssnelheden een “rommeltje” in je maag en in je darmen waardoor gisting kan ontstaan en een rottingsproces op kan treden. Misschien ken je het wel…. dat je na het eten een opgeblazen gevoel hebt en meer gas in je darmen hebt? Dit kan dus te maken hebben met voedselcombinaties die wij maken en die dus niet altijd even “goed” zijn, ondanks dat we denken zo gezond te eten.

Maar goed, waarom ik begon over de smoothie workshop;
Suzanne had aan het einde van de workshop een heerlijk recept voor gezonde chocolade mousse en dit recept wil ik graag met je delen. Want een gezonde chocolade mousse, wat wil je nog meer! 🙂
Het is eigenlijk heel erg simpel, maar het is wel belangrijk dat je een goede blender of keukenmachine hebt anders blijven er stukjes dadel in de mousse zitten. Zie hieronder het recept;

Ingrediënten voor 2 desserts;
* 1 dadel
* 1/2 avocado
* 1 theelepel cacaopoeder
* scheutje water

Doe alle ingrediënten in de blender of keukenmachine en meng het goed door elkaar. Zorg er voor dat er geen stukjes dadel meer in zitten. Serveer het in een leuk schaaltje en voor de garnering (en ook omdat het lekker is natuurlijk) kun je er nog wat plakjes banaan op doen.

Living the food life

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *